Ogród sensoryczny w Niemstowie

Główne elementy ogrodu to ogród cienisty (ogród ptasi) i ogród słoneczny (ogród przyjazny dla owadów z zegarem słonecznym w części centralnej oraz ścieżką sensoryczną (tzw. ścieżka zdrowych stóp).

Ogród cienisty (ogród ptasi) to strefa z drzewami i krzewami dającymi pożywienie dla ptaków. Układ zieleni ma tutaj nieregularny, asymetryczny charakter. Znajdują się tu również karmniki, poidełka i budki lęgowe– wszystko to co powinno się znaleźć w ogrodzie aby przywabić ptaki, sprawić, ze jest to miejsce przyjazne dla nich. Krzewy tworzą barwne skupiska atrakcyjne o każdej porze roku ze względu na przebarwiające się liście, barwne pędy oraz owoce. Uzupełnieniem krzewów są również kępy prosa – ozdobnej trawy, której nasiona są chętnie zjadane przez ptaki. Przestrzeń wokół krzewów wyściółkowana jest korą oraz przekompostowanymi liśćmi.

W tej części ogrodu znajdują się też domki dla jeży oraz strefa z pozostawionymi liśćmi, suchymi gałęziami, co stanowi naturalne schronienie dla jeży ale także owadów, innych małych zwierząt. Ogród przyjazny dla zwierząt to miejsce, w którym nie ma idealnego porządku jest natomiast życie i naturalny obieg materii. Miejsce składowania liści pozwala na naturalny obieg materii, zapobiega wyjałowieniu gleby.

Ogród słoneczny (ogród owadów) to kompozycja krzewów i bylin przyjaznych dla owadów – pszczół, motyli. W centralnej części znajduje się zegar słoneczny. Ścieżki wykonane są z kruszywa (żwir, grys granitowy) oraz płyt betonowych 60×60 cm. Ścieżka okalająca ogród (na planie okręgu) jest tzw. ścieżką zdrowych stóp, poszczególne jej poletka wykonane są z różnych materiałów – drobnych kamyczków, otoczaków, piasku, kory, drewnianych półbali, drewnianych plastrów. Wszystkie te materiały pozwalają na na masaż stóp a także pobudzanie ośrodków czuciowych stwarzając okazję do refleksoterapii oddziałującej korzystnie na zdrowie człowieka. Chodząc po sypkiej powierzchni rozwijamy także zmysł równowagi. Poszczególne kwatery obsadzone są różnorodnymi krzewami i bylinami oraz trawami ozdobnymi. W centralnej części posadzona jest również lawenda oraz pozostawione małe poletka do obsadzenia roślinami jednorocznymi lub cebulowymi (np. bratek ogrodowy, tulipany, krokusy, szafirki). Wybrano rośliny o długim okresie kwitnienia, odporne, stanowiące pokarm dla owadów. W sąsiedztwie ogrodu ustawiono domki dla owadów. Dodatkowym wyposażeniem terenu mogą być domki dla motyli, poidełka, karmniki dla owadów (np. owoce wykładane dla motyli).

Elementem ogrodu jest również ogród użytkowy ze szklarnią i podwyższonymi rabatami do uprawy warzyw, ziół i kwiatów. W tej części znajdują się również krzewy owocowe (porzeczki, agrest, borówki), rośliny jagodowe (poziomki, truskawki). W pobliżu strefy uprawowej znajduje się też kompostownik oraz „warsztat ogrodnika” – stół do przygotowywania rozsady, przesadzania roślin itp. W dalszej części zaplanowany został mały sad – miejsce gdzie można obserwować drzewa owocowe w trakcie kwitnienia i dojrzewania owoców. W pobliżu sadu zaplanowano również „hamakowisko” – miejsce gdzie można odpocząć kołysząc się i słuchając odgłosów przyrody – śpiewu ptaków, brzęczenia owadów.

W obrębie założenia znajduje się tez róża wiatrów – miejsce do nauki kierunków świata, które wyznaczają również krzyżujące się ścieżki (wskazują one kierunki: wschód-zachód, północ-południe). Na terenie przyszkolnym znajduje się również altana oraz domek narzędziowy oraz miejsce czerpania wody – zbiornik na deszczówkę z oraz studnia z pompą.

Całość pozwala na poznawanie przyrody i ogrodnictwa w sposób „namacalny”, praktyczny – przez obserwację, doświadczając przyrody wszystkimi zmysłami. Jest to również przestrzeń pozwalająca na odpoczynek oraz wszechstronny rozwój dla dzieci w wieku szkolnym.